Bienvenue sur le blog officiel de Pierre Lekeux

*** Suivez la carrière de Pierre en temps réel ***

News!!! the strangers outside :Vanessa Morgan and Phillippe geus 's films

Achter de schermen van de film The Strangers Outside
Infoteur: Avalon
In The Strangers Outside neemt een gehandicapte vader zijn dochter mee op vakantie naar de bossen. Het duurt echter niet lang alvorens ze worden omringd door donkdere gedaanten in monnikachtige gewaden. Een strijd op leven en dood begint, maar hoe bescherm je jezelf en je dochter als je aan een rolstoel gekluisterd zit? The Strangers Outside is oorspronkelijk een boek van Vanessa Morgan. Het verhaal wordt op dit moment verfilmd. Wij namen een kijkje achter de schermen.

Dag 1

Vier uur voor één scène
Rond 8u45 komen we aan op de set van The Strangers Outside. Het gaat om het Total benzinestation van Stéphane Legros in het Waalse Nils-Saint-Vincent. Hier wordt de beginscène van The Strangers Outside gedraaid. We zien hoe Jennifer, gespeeld door Iulia Alexandra Nastase, de aandacht van de pompbediende, Olivier Prémel, probeert af te leiden door middel van haar vrouwelijke charmes en een spitsvondig verhaaltje over seksuele metaforen in Star Wars. Op de achtergrond steelt haar vader Pierre, een man in een rolstoel, enkele flessen wijn. De twee sturen elkaar geregeld enkele blikken die medeplichtigheid verraden. Pierre wordt gespeeld door topacteur Pierre Lekeux.

De scène duurt hoogstens twee minuten, maar vier uur later is de crew nog altijd aan het filmen. Het duurt vooral lang omdat de scène vanuit verschillende invalshoeken wordt opgenomen en daarbij ook een andere belichting enzovoort aan te pas komt: eerst komt Olivier Prémel in beeld, dan Iulia Alexandra Nastase, en vervolgens beiden samen, eerst met Pierre Lekeux op de achtergrond en dan zonder. Later zal alles tot één mooi geheel worden gemonteerd. Eén take is trouwens niet genoeg; hoe meer er wordt gefilmd, hoe meer keuze er is voor de montage. “Vaak is het de montage die de film maakt of breekt,” legt regisseur Philippe Geus uit. “Het is niet erg als acteurs zich af en toe vergissen of als de camera niet altijd even perfecte beelden opneemt. Met de montage kan je valsspelen en onvolmaaktheden verdoezelen.”

Problemen
Problemen zijn er tijdens de eerste dag op de filmset van The Strangers Outside meer dan genoeg. Het eerste doet zich voor als Pierre Lekeux met zijn gestolen flessen wijn het benzinestation wilt verlaten; vanuit een rolstoel een deur openen zonder flessen wijn op de grond te laten vallen blijkt inderdaad geen sinecure. De flessen sneuvelen één voor één en regisseur Philippe Geus begint te mopperen. Gelukkig wordt er gezegd dat scherven geluk brengen.

Vervolgens wordt de scène gefilmd waarin Pierre Lekeux en Iulia Alexandra Nastase het benzinestation verlaten, in hun auto stappen en de parking uitrijden. Iulia is nog maar net met haar rijlessen begonnen en blijkt de auto nog niet onder controle te hebben. “Het scheelde niet veel of de hele crew was op de set gestorven. Voor geen geld ter wereld stap ik nog met Iulia in een auto,” zegt cameraman David Taillebuis. De rest van de crew gaat met hem akkoord.

De velden van Mont-Saint-Guibert
Eenmaal de scènes binnen en buiten het benzinestation zijn opgenomen, vertrekt de filmploeg naar een andere locatie: de velden van Mont-Saint-Guibert. Hier wordt de voorlaatste scène van The Strangers Outside opgenomen: Pierre Leukeux rijdt in zijn rolstoel met volle snelheid doorheen een verlaten veldweg. In vergelijking met de scène die eerder die dag werd opgenomen, ziet hij er al een stuk grauwer uit. Hij heeft blauwe plekken en een hulpeloze, vermoeide uitdrukking op zijn gezicht. Het is duidelijk dat hij op de vlucht is voor iets verschrikkelijks. Net voor het filmen van de scène zondert Pierre Lekeux zich een half uur af om zich mentaal op de scène voor te bereiden. Ondertussen is de temperatuur buiten serieus gezakt. Niet gemakkelijk om als acteur in de koude en een dun zomerhemdje een buitenscène op te nemen.

Ophain
De avond is ondertussen gevallen en de filmset is verplaatst naar een nieuwe locatie in Waals Brabant: het verlaten restaurant Le Chabichou in Ophain. Hier wordt de eindscène van The Strangers Outside gedraaid. In deze scène komt Pierre Lekeux in een klein dorp aan. Helemaal uitgeput klopt hij op de deur van een huis en schreeuwt om hulp. Terwijl hij wacht totdat de deur opengaat, kijkt hij rond zich heen. Het hele dorp staat in het teken van de bloederige monniken die hem eerder die avond hebben aangevallen – ze zijn de emblemen van de restaurants, de decoratie in de bakkerijen, … Op de muur naast de voordeur staat een groot satanisch teken. Dan gaat de deur open en Pierre draait zich om. De blik in zijn ogen verraadt wat er zich achter de deur bevindt.

Einde
Rond negen uur zit het einde van de eerste filmdag van The Strangers Outside erop. Het is koud en ondanks de grote voorraad appels en wafels begint iedereen honger te krijgen. De filmploeg is blij dat ze naar huis mag gaan.
Dag 2

Donkere bossen en moerassen
De tweede dag op de filmset begint om 13u. De eerste twee shots die moeten gedraaid worden zijn die als Pierre Lekeux en Iulia Alexandra Nastase het domein in Sint-Katelijne-Waver met hun auto betreden en ze vervolgens het huis binnengaan. Het is in dit huis en dit domein dat de twee later door monnik-achtige figuren zullen aangevallen worden. Het domein ziet er alvast veelbelovend uit: donkere bossen, moerassen, militaire bunkers, etc. Het ziet er echt heel griezelig uit. Vreemd genoeg wonen er op dit domein enkele mensen. Wie wil er nu wonen op zulk een griezelig domein waar de huizen naar schimmel ruiken en de elektrische zekeringen zich in het hartje van de verlaten militaire bunkers bevinden?

Kapotte camera
Bij aankomst worden de acteurs gemaquilleerd en de camera’s en geluidsinstallatie worden opgesteld. Alvorens aan de opnames te beginnen, repeteren de acteurs hun eerste scène enkele keren en improviseren ze een beetje om in de sfeer van de scène en de persoonlijkheid van hun personage te komen. Vooral Iulia Alexandra Nastase lijkt hier nood aan te hebben; Pierre Lekeux bereidt zich liever mentaal voor op zijn rol.

Van zodra het filmen wordt gestart, duikt het eerste probleem op: de camera die wordt gebruikt blijkt een defect te hebben waardoor een deel van het beeld vaag is. De onvolkomenheid is duidelijk aanwezig en bovendien onoplosbaar. Daar vandaag een zeer druk filmschema moeten worden gevolgd, zit er niets anders op dan voor een minder kwalitatieve reserve-camera te opteren.

Avalon de kat
Vandaag is ook Avalon aanwezig op de filmset van The Strangers Outside. Avalon is een prachtige langharige kat die binnenkort zijn eigen stripverhaal krijgt. In The Strangers Outside speelt hij de huiskat die op gruwelijke wijze wordt vermoord. In het begin moet hij een beetje wennen aan de nieuwe omgeving en de grote filmploeg, maar na een uurtje installeert hij zich op de eettafel van de vakantiewoning en slaat hij de omgeving rustig gade. Bijna iedereen van de crew is meteen gecharmeerd door deze prachtige kat, maar met actrice Iulia Alexandra Nastase klikt het niet. Enkel haar stem horen is genoeg om hem te doen blazen en het is al helemaal onmogelijk om Avalon op de schoot van de actrice te filmen.

Dit incident ter zijde gelaten is Avalon voorbeeldig. Hij blijft liggen als hij moet blijven liggen, hij draait zijn kop in de richtiging dat hij het moet draaien, en loopt niet weg. Een echte ster. Hij heeft zelfs zijn eigen flesje water met zijn naam erop, net zoals de rest van de cast en crew.

Rond elf uur ’s avonds is er opnieuw commotie op de set wat Avalon betreft. Er moet namelijk een scène ingeblikt worden waarin we zien hoe de kat de woning uitglipt en verdwijnt. Nu is Avalon een kat die in de realiteit nog nooit zijn woning heeft verlaten en de hele crew is bang de kat te verliezen in de donkere bossen. Het is bovendien pikdonker geworden en het is dus een onmogelijke opdracht de kat terug te vinden indien hij zou weglopen. Meer dan tien mensen worden op verschillende strategische plaatsen opgesteld om de kat te vangen en het domein wordt op diverse plaatsen gebarricadeerd om te voorkomen dat de kat ontsnapt. Alle moeite blijkt voor niets. Tijdens het filmen wandelt de kat rustig naar buiten, draait de hoek van de woning om en laat zich daarna gewillig door zijn baasje oppakken. De scène wordt enkele keren opnieuw gedraaid en elke keer doet Avalon hetzelfde. Er bestaat geen twijfel meer over: Avalon is de ster van de dag en hij wordt rijkelijk beloond met een grote portie verse kip.

Donkere gedaantes
Het is ondertussen één uur ’s nachts, maar de filmopnames zijn nog lang niet afgelopen voor vandaag (het einde van de nacht staat aangekondigd om 5 uur ’s morgens, maar uiteindelijk blijken Deze nacht zullen er nog verschillende belangrijke scènes ingeblikt worden, onder meer de scène waarin Pierre Lekeux en Iulia Alexandra Nastase voor de eerste keer de figuren in monnik-achtige gewaden rond hun woning ontdekken en een latere scène waarin Iulia door de donkere gedaantes wordt vermoord. Het zullen waarschijnlijk de leukste opnames van de dag worden (de donkere gedaantes zien er ècht griezelig uit), maar voor ons is de dag afgelopen.
Dag 3

Snoepjes
De derde filmdag begint pas om negen uur ’s avonds. De hele cast en crew is uitgeput van de vorige werkdag die tot maar liefst 8 uur ’s morgens heeft geduurd. De productie is boos, want verschillende personen van de filmploeg hebben gisterenavond de snoepjes gegeten die deel uitmaakten van de props van het decor. De assistent is uren op zoek gegaan naar nieuwe snoepjes, maar heeft dezelfde niet teruggevonden omdat de meeste winkels die dag gesloten waren. Wie goed kijkt zal in de film dus naargelang de scène andere snoepjes op de eettafel zien liggen.

Prachtige rushes
Bij aankomst toont de regisseur ons de rushes van de vorige dag. De beelden zien er indrukwekkend uit en doen een beetje aan Darkness van Jaume Balaguero denken. De scènes spelen zich af in een donkere woonplaats die slechts door kaarsen is verlicht waardoor de gezichten van de acteurs slechts gedeeltelijk verlicht zijn. De acteurs doen het trouwens prima. Op een bepaald moment begint Iulia Alexandra Nastase zelfs te huilen van angst; Pierre Lekeux zorgt daarentegen voor een meer komische noot.

Avalon de kat wordt vermoord
De filmdag begint met de moord op Avalon de kat. Hiervoor wordt uiteraard niet de echte kat gebruikt, maar wel een op maat gemaakte pop. Het is één van de moeilijkste scènes die moet worden ingeblikt. De kat moet immers als een bloederige massa tegen het raam worden gegooid en moet om goed te zijn enkele seconden tegen de ruit blijven kleven om daarna stilaan naar beneden te zakken. In de realiteit valt de kat echter zo snel van het raam dat de kijker nauwelijks kan zien wat er gebeurt. De scène wordt daarom tot in het oneindige gefilmd, zowel van dichtbij als van veraf, en uiteindelijk moet iemand de kat vasthouden terwijl hij van het raam valt.

Een tweede probleem bij deze scène zijn de weerspiegelingen in het raam. De scène wordt immers ’s nachts opgenomen, waardoor de weerspiegeling van de filmploeg vanuit de meeste invalshoeken zichtbaar is. Tot overmaat van ramp dringt de set fotografe zich op en wil absoluut aanwezig blijven.

Ook regisseur en cameraman zijn het niet eens wat deze scène betreft en er ontstaan enkele spanningen. De ploeg van de speciale effecten begint op zijn beurt zenuwachtig te worden want de valse kat moet worden gevuld met echte stinkende ingewanden en het raam en de gevel van het huis moet na elke opname opnieuw worden gekuist. Er wordt uiteindelijk gefilmd tot er geen valse kat meer overblijft.

Vader en dochter
In tegenstelling tot het boek waarin de twee hoofdpersonages zusjes zijn, gaat de film over een vader en zijn dochter. Het meisje woont in Roemenië met haar moeder waardoor ze haar vader nauwelijks ziet. In de film zien ze elkaar na lange tijd weer en genieten samen van een korte vakantie in de bossen. Ondanks het feit dat hij in een rolstoel zit, is de vader een bon vivant die zijn problemen probeert te verdoezelen door een mengeling van humor en alcohol. Zijn dochter gaat hierin rijkelijk mee.

De scènes die vandaag worden gefilmd concentreren zich op de band tussen vader en dochter en tussen de band met het meisje en haar kat Avalon. We zien onder andere hoe de twee zich amuseren, samen grote hoeveelheden wijn drinken, elkaar aan het lachen brengen, etc. Elke scène wordt vanuit verschillende invalshoeken gefilmd. Vaak moet een scène worden herhaald, volgens vele leden van de filmploeg worden dezelfde scènes te vaak opgenomen, maar regisseur Philippe Geus wil zeker zijn dat hij perfecte beelden heeft. Het is fantastisch om te zien hoe Pierre Lekeux, die al de hoofdrol heeft gespeeld in verschillende langspeelfilms en dus meer ervaring heeft dan de jonge Iulia Alexandra Nastase, de rol van coach op zich neemt en op een subtiele manier het spel van de jonge actrice beter maakt.

Uiteindelijk wordt er opnieuw gefilmd tot 6 uur ’s morgens. De cast en crew begint moe te worden en voor Pierre Lekeux en Iulia Alexandra Nastase uit zich dat in eindeloze sessies met een slappe lach. Misschien dat dit hun scènes wel goed kan doen, want het lijkt alsof de twee stomdronken zijn.
Meer weten over The Strangers Outside
• The Strangers Outside: The Strangers Outide is gebaseerd op het gelijknamige boek van Vanessa Morgan. In haar persoonlijke blog deelt de schrijfster foto’s van de locatie en de filmset. Je vindt er ook meer informatie over het boek en het verhaal.
• Vanessa Morgan special: Verzameling artikelen over horror schrijfster Vanessa Morgan
• Koop The Strangers Outside op Amazon: Het zal nog meer dan een jaar duren tot de film volledig is afgewerkt en in de zalen verschijnt; in de tussentijd kunt u alvast het gelijknamige boek van Vanessa Morgan kopen waarop The Strangers Outside gebaseerd is.

Met dank aan Katia Fontaine voor de foto's.
© 2010 Avalon, gepubliceerd in Film en Video (Muziek en Film) op 17-09-2010. Het auteursrecht van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van Avalon is vermenigvuldiging van dit artikel verboden. Meer...
Verwante artikelen
• Leestip: Nevelen van Avalon: "Nevelen van Avalon" is een boek geschreven door Marion Bradley. Het is overduidelijk fantasy, maar heeft ook een historische achtergrond. Het boek vertelt het verhaal van "Arthu…
• Spannende boeken - The Strangers Outside: Vanessa Morgan: Op zoek naar spannende boeken? Dan is The Strangers Outside (De vreemdelingen) van Vanessa Morgan zeker iets voor u. Twee zusjes zakken na een dagje…
• Verschil Lcd en Plasma: Bijna iedereen beschikt al over een grotere LCD of plasma televisie dan de vertrouwde beeldbuis. In dit artikel vindt je de verschillen tussen LCD en plasma.
• Is Tamara Home? (Strangers): Er bestaan slechte films, nog slechtere films, beroerde films en er bestaat sinds kort ‘Strangers’. Een film die je niet laat lachen, shockeren, janken of stotteren, maar wel abs…
• Filmrecensie “Murder by numbers”: De Zwitser Barbet Schroeder had de regie over deze aardige psychologische thriller uit april 2002 met o.a. Sandra Bullock in de hoofdrol.